Tu TMB opines

Agafar el metro a Fontana, fer transbord a Passeig de Gràcia, o podríem dir-li travessia, sóc l’únic que pensa que els faltaven vies i van fer el passadís? Després, el moment crític, intentar encabir-se al vagó de la L4, o groga, que m’agrada més amb nom de colors… podria relatar-vos els meus viatges suburbans que feia l’any passat, però probablement no us vinguin de nou, ja que més d’un milió d’usuaris utilitzen el metro diàriament. Amb gran probabilitat vosaltres en formeu part.

Aquesta massificació em va fer canviar de transport, passant a les dues rodes com a mitjà. Bé, i un altre motiu…

L’augment del preu del transport públic és un leitmotiv des que tinc ús de raó, però l’últim augment ja va ser esperpèntic, sobretot tenint en compte l’augment dels salaris (nul o negatiu). La T-10, que l’utilitzen un 70% dels usuaris, ha pujat un 12%.

Quin negoci tu, demanda força inelàstica donat els cars substitutius (taxi, cotxe + pagar aparcament si en trobes, etc), i a més, monopoli, donat per l’essència d’aquest tipus de transports (economia d’escala). Doncs no! De negoci res, que és més deficitari que una botiga d’embotits a l’Iran.

Tot i que els free-riders que es colen al metro contribueixen a aquest dèficit, no són (o som) la causa principal. Probablement sigui més deficitari el sou dels directius, que tot i ser d’una empresa pública, són equiparables als de grans entitats privades. Per donar una dada, uns 300 directius representen vora el 20% del salari total de la plantilla (link). Si es pogués fer un índex Gini (mesurador de desigualtat) dins d’empreses, TMB seria més equiparable a Namíbia que a Suècia.

Arran de tot això va sortir la mediàtica convocació de vaga, que no es farà finalment, per glòria dels usuaris quotidians i dels vora 65.000 visitants que rebrà BCN arran del Mobile World Congress. Tot i que, vist el desenllaç, per tots és aigua passada i no passarà d’un simple “rifi rafe” sindicats vs ajuntament, volia reflexionar i fer treballar el coco, i a poder ser, que donéssiu la vostra opinió.

No seré jo qui s’oposi al legítim, suat i sangrat dret a vaga que tenim tots els ciutadans de països democràtics i lliures, però quan el perjudicat no és l’empresari, la patronal, sinó els conciutadans, la cosa no està tan clara. A més, hem d’afegir l’agreujant que el metro és gairebé el monopoli del transport públic, i no hi ha suficients substitutius (en capacitat) per satisfer tots els usuaris que haurien de buscar alternatives.

Els treballadors exerceixen les seves eines de pressió, els ajuntaments cedeixen o es reafirmen, i nosaltres, opinem.

0 thoughts on “Tu TMB opines

  1. La cúpula directiva marca el camí per a la resta de treballadors. Si es veuen jefassos vivint en una ostentació constant els treballadors entenen que hi han calers de sobres i que no és just que ells no es beneficiïn…

    He tingut (i tinc) familiars a TMB des de fa 40 anys, i els beneficis socials i salaris que tenen és escandalós, encara avui en dia es beneficien amb transport públic gratuït amb familiars directes com a beneficiaris (parlo de treballador ras res de directius, només experiència de molts anys com a bon treballador).

    Si fos una empresa privada, això no passaria i si passés és el seu problema, però el que s’ha de fer, es fer fora a tota la colla d’adalt que estan (com a la majoria d’empreses públiques) enxufats i apalancats per favors partidistes. Els treballadors només demanen el que veuen, i el que veuen és un miratge(sous molt alts i despeses supèrflues) d’una empresa molt mal gestionada que com tu dius, té un monopoli del qual no en sap treure prou rendiment i que jo entenc que les grans inversions d’infraestructures les fan ministeris o conselleries amb ajuts europeus, res d’inversions milionàries, així que amb aquest volum de passatgers ha d’haver una opció de gestió mes rendible i eficient que la que s’està fent.

    Renovació de directiva sencera i canvi de mentalitat general, això ho paguem entre tots i cada any que passa són recursos que perdem en descomptes socials o en millors serveis, i això no és Espanya, es de casa nostra desgraciadament.

    1. I qui ha de decidir o fer aquest canvi de cúpula? Això funciona així a TMB i a qualsevol empresa, govern, organisme… els d’adalt no els treurà ni Déu. Ningú d’adalt acceptarà deixar d’estar adalt o perdre privilegis.

      Jo estic d’acord amb la vaga, però no de 0 servei, sino de portes obertes. Tothom gratis.

      TMB, igual que moltes altres empreses de l’estil, és un monopoli social. La falta de competència és el que provoca. Serveis de merda, actius de merda, preus de merda… perque no hi ha competència que la faci millorar/optimitzar. I tot alinyat amb vinagreta estatal, per si falta sabor.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *