Game over

Fa un temps que desde Pompeunomics us vam recomenar la col·lecció “Business Pocket”, que Cinco Días entregava cada dia i durant dos setmanes els diferents llibrets per 50 cèntims. Avui faré un petit resum del sisè llibre, escrit per Javier Regueira, en el que exposa els 13 errors que el van portar a tancar la seva empresa. Seria fàcil que li donés la culpa a la crisi, però lluny d’això, fa una molt bona autocrítica. Ja ho diuen que els que més aprenen són els que més vegades fracassen; també diuen que, entre altres coses, tenen temps i ganes d’analitzar el perquè de l’èxit i el fracàs, cosa que els exitosos normalment no.

Us podeu descarregar el llibre totalment gratis i en pdf en el següent enllaç:

http://www.netbiblo.com/content/j43285/fulltext.pdf

Error nº1: Pensar en una idea genial implica que ja tens el teu negoci.

No s’ha de perdre el temps en intentar convèncer-se de que l’èxit està assegurat, el temps s’ha d’invertir en desenvolupar la idea i executar-la. I, sobretot, no tenir por de parlar d’ella amb persones qualificades, augmentaran les possibilitats d’èxit.

Error nº2: Contrastar la idea amb familiars i amics.

No s’ha de fer, les seves opinions són massa subjectives. Alguns et diran el que vols sentir, altres, encara que vegin il·lusió i passió en el projecte, preferiran dir-te que estàs boig i que busquis una feina estable i evitis merders. S’ha de parlar amb experts, gent que no tingui por de dir-te veritats i de valorar, d’una manera professional, el teu projecte de negoci.

Error nº3: Infrafinançar el projecte.

Suma la despesa mensual en nòmines, suministres, oficina, nau o local i multiplica-ho per dotze. Com a mínim. Et sembla molt? No ho és. Un bon finançament t’assegura temps i tranquilitat, i la millor oportunitat per finançar bé la teva empresa és al principi, no escatimis esforços en buscar i rebuscar un bon finançament. S’ha de considerar el cost de romandre obert i amb pèrdues durant els primers mesos, de la mateixa manera que s’ha de considerar el cost que et vagi bé i hagis de plantejar-te créixer. Sobretot s’han de basar les necessitats de finançament en càlculs pessimistes.

Error nº4: Escollir als socis per la seva capacitat de deixar anar diners.

Dedica almenys un any i mig a captar el capital. Sembla molt, però és importantíssim. Has de triar tu mateix els socis, no pots permetre que ells et triïn a tu, i no pots cometre l’error de firmar amb el primer que passa. Els socis han de ser professionals que siguin complementaris a tu, que aportin experiència, coneixement i contactes, que s’atreveixin a qüestionar-te i a proposar accions alternatives. Mai familia ni amics, a no ser que entenguin perfectament el risc que tota activitat empresarial comporta.

Error nº5: Llençar-se al mercat més gran, assegura més clients.

El mercat més gran acostuma a ser el més difícil de captar l’atenció, a més, també és el més difícil de diferenciar-te, i on tens més competència. Has d’anar a una zona, encara que sigui molt petita, on puguis respondre un sí a la pregunta “sóc el millor fent el que faig en aquesta zona?”.

Error nº6: Les vendes són el present i la comptabilitat és només el passat.

Uns bons estats comptables i un bon assessor financer són la eina imprescindible per gestionar de la millor manera possible el futur. Ser capaç de detectar qualsevol problema que pugui afectar el negoci i proposar solucions és gestionar proactivament l’empresa.

Error nº7: No contractar a ningú si pots fer la seva feina.

Dels errors més comuns. T’ofegaràs i acabaràs ofegant també l’empresa. Seleccionar la gent que et rodeja és planificar de manera professional, s’ha de contractar la millor gent que pots pagar. Delegar no vol dir està a sobre d’ells intentant que facin la feina com la faries tu, vol dir donar-lis llibertat perquè l’encertin i també s’equivoquin. John Fitzgerald Kennedy va dir: “Un hombre inteligente es aquel que sabe ser tan inteligente como para contratar gente más inteligente que él.”

Error nº8: Ser creatiu i sofisticat quan es comunica l’oferta.

Prioritza el producte per sobre la seva comunicació, sinó no serà sostenible. Un cop saps segur que el teu producte té un valor diferenciador, aposta per la senzillesa, no per la complexitat.

Error nº9: Concentrar els esforços en aconseguir nous clients en lloc de conservar els que ja té.

La millor manera de captar nous clients és fidelitzar els que ja tens.

Error nº10: Un negoci i una empresa són el mateix.

Un negoci és una ocupació, una feina; una empresa és una organització dedicada a activitats  industrials, mercantils o de prestació de serveis amb finalitats lucratives. No és tan important créixer com créixer bé, si un negoci es converteix en empresa s’ha d’estar preparat. Tenir la capacitat de delegar activitats rutinàries a gent de confiança i dedicar-se més a la gestió i l’estratègia no és fàcil, i s’ha de tenir molt clar.

Error nº11: Ser un elefant en lloc d’un peix.

Sigues més peix que elefant. La memòria i l’experiència pot afectar la presa de decisions correctament o negativament. La memòria selectiva traeix. Millorar en el citeri de presa de decisions és prioritari.

Error nº12: Ser positiu i ignorar la possibilitat de fracassar.

És bo tenir present que el fracàs és una opció, i no per martiritzar-se, sinó per tenir plans b per si les coses es torcen. Es diu que un empresari sempre ha de ser optimista i mai pensar en el fracàs, i això és una visió molt exagerada. Prevenir és sobreviure.

Error nº13: Seguir endavant encara que s’hagi perdut la il·lusió.

Deixaré el famós video d’Steve Jobs per resumir aquest últim punt.


Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *