Catalonia is not BCN

Sempre m’ha sorprès veure el típic “guiri” caminant per les rambles amb un barret mexicà, o que es venguin samarretes amb el toro d’Osborne als basars turístics tenint en compte que aquests estan prohibits a Catalunya. Sens dubte, aquesta gent té una imatge desenfocada del que és Barcelona.

La imatge d’un lloc, la seva reputació, és també anomenada “marca”. Pot semblar intranscendent, però guanyar-se una bona imatge de marca pot ser tan o més important que complir realment el que el món es pensa que ets. Així doncs, quanta gent es gasta un dineral per un vi de denominació d’origen de la Rioja sense tenir un paladar molt sibarita, capaç d’apreciar grans diferències?

La reputació és un intangible molt preuat i no només per les empreses privades. Un producte “made in Germany” es valora més que un “made in Taiwan”, i això és fruit del temps i del treball conjunt de tots els participants de l’economia d’un país.

I la pregunta del milió… què pensen de nosaltres a fora?

Espanya, més a prop de la pandereta que la seriositat. El recurs de vendre sol, platja i festa s’hagués hagut de reciclar cap a una altra imatge de modernitat, que a pesar d’alguns intents, no ha estat suficient. Per més inri, el descrèdit internacional per la mala gestió de la crisi també ha passat factura.

Catalunya… us hauran dit que és terra d’emprenedors, que som motor d’Espanya, els europeus del mediterrani… doncs em sap greu però al món Catalunya és ben poc coneguda, així ho demostra aquesta taula on es mostra amb què s’associa Barcelona:

El cas és que, tot i associacions com Barcelona-Fiesta-Toros, la ciutat comtal gaudeix d’un gran prestigi internacional i és famosa a tot el món. La marca Barcelona suma i així es pot veure en marques com Mango que han incorporat el nom de la ciutat al seu logotip.

La marca Espanya cotitza a la baixa, la Catalunya té poc ressò internacional i la marca Barcelona és buscada per grans empreses com a garantia d’èxit. Aquesta descompensació origina fets incompresos per molt ciutadans com que Ryanair anomeni Reus-Barcelona o Girona-Barcelona els aeroports, o que un futur parc temàtic situat a la plana tarragonina s’anomeni Barcelona World. Tot i que aparentment és absurd, és totalment comprensible; BCN ven.

Entenc que a l’alcalde de Tarragona l’irriti el nom del complex, però és fruit d’una decisió purament empresarial i amb lògica. Si es vol acabar amb el monopoli barceloní arreu de Catalunya, el que cal és treballar per la bona imatge d’aquesta. L’àmbit privat i públic ha d’anar de la mà per fer una de les tasques més complicades que existeixen: guanyar-se una bona reputació internacional. Barcelona ha de ser punta de llança per propulsar Catalunya en fora.

Amb o sense estructures d’Estat, m’agradaria que d’aquí deu anys pogués anar per Europa i el món dient que sóc català, sense haver de dir que sóc de Barcelona, i que això s’associés a país pròsper, més enllà de sol i platja, toros i “fiesta”. Que pogués anar amb el cap alt i sense haver de corregir imatges errònies. En definitiva, que pogués ser qui sóc sense donar explicacions.

0 thoughts on “Catalonia is not BCN

  1. Tens tota la raó, Bernat.

    La realitat és que en el món del màrketing les regions sense estat no tenen valor… a excepció d’Escòcia, potser… Fixa’t que la gent diu Escòcia, no Edimburg, però aquí això no passa. No perquè Catalunya sigui Barcelona, ni molt menys, sinó perquè la marca Barcelona és potentíssima, i això no és dolent, ni molt menys. Jo em sento orgullós de la imatge que té la nostra capital, però em fa moltíssima ràbia que s’associï amb Espanya quan, com diuen tots els estrangers que s’hi estableixen, les diferències amb Espanya salten a la vista.

    És veritat que de vegades som un país massa centralista però, fins que no tinguem estat propi, i fins i tot després, és evident que la marca Barcelona ven més que la de Catalunya, de la mateixa manera que la marca Roma ven més que la de Lazio.

    En qualsevol cas, no tinguis cap dubte que els guiris una mica informats sí que saben què és Catalunya, i els que no, quan tornen al seu país sens dubte ho recordaran durant un temps, com a mínim. Cada vegada que vegin que aquí no matem toros per diversió, cada vegada que vegin que aquí ens estimem la nostra llengua, en definitiva, cada vegada que vegin que som un poble i que ens alcem per sobre del folklorisme mesell, els visitants veuran que “Catalonia is different”.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *